BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

kenApa aKU...

"awak tak cari kita, kita yang cari awak tapi takdir yang ketemukan kita..."








Isnin, 2 Februari 2009

“Cinta Abang Burger 10”

" tak mahu, tak mahu" aliya seakan meronta-ronta. titis peluh membasahi dahi dan muka. muka yang cemas menyebabkan dia seperti amat ketakutan.

mak kiah disebelah terjaga apabila terdengar suara aliya. dia mengiring ke tepi melihat menantu yang tidur disebelahnya. pasti bermimpi dan mengigau

" aliya..." mak kiah menggerakkan tubuh aliya perlahan. dan gadis itu masih di dalam mimpinya. masih meronta-ronta minta di lepaskan.

diusap lembut tubuh gadis itu dan dibacakan selawat kemudian diraup ke muka aliya. kemudian di seru nama gadis itu perlahan.

aliya berhenti meronta-ronta dan mula tersedar. nafasnya masih tercungap-cungap. kepenatan kerana mipinya.

"aliya kenapa nak? " mak kiah bertanya apabila gadis itu tersedar sepenuhnya dan duduk bersandar di kepala katil.

" tak mak. aliya tak apa-apa. aliya mimpi." aliya menjawab perlahan, kemudian meraup mukanya yang basah kerana peluh.

dia bermimpi lagi. mimpi yang sama. mimpi dia di satu kawasan asing dan cuba untuk di bawa pergi oleh sekumpulan lelaki berpakaian hitam ke satu tempat yang tak dia ketahui. dia beristigfar panjang. lancar lidahnya menyebutkan ayat-ayat suci al-quran.

mak kiah yang hilang di balik pintu tadi muncul kembali dengan segelas air kosong di tangan. kemudian cawan itu dihulurkan kepada aliya.

alia menyambut dan mengucapkan terima kasih.

"terima kasih mak"

" mak nak pergi mana? " soal aliya apabila melihat mak kiah menuju ke luar bilik.

" mak nak mandi, dah nak subuh ni. aliya sambunglah tidur. nanti mak kejut aliya. "
aliya hanya tersenyum dan mengangguk.

sebaik sahaja mak kiah keluar. aliya tak betah untuk menyambung tidurnya kembali. dia melipatkan selimut dan mengemas katil. kemudian keluar dan menuju ke dapur.

hanya dia dan mak kiah yang sudah bangun. manakala penghuni rumah yang lain masih enak diulit mimpi.

aliya mencari cerek air. dia menjerang air sementara subuh masuk. kemudian bergerak ke peti sejuk mencari bahan-bahan yang boleh dijadikan hidangan pagi itu. dia tersenyum sendiri apabila menemui bahan-bahan yang ada, ada menu pagi yang difikirkan sesuai.



***

hairi bersiap-siap untuk pergi ke rumah pak andak mahat. iunya berpesan agar dia datang awal pagi ke sana. pasti ada kerja yang perlu dilakukannya. lagipun pak andak bukannya ada anak lelaki, keempat-empat sepupunya adalah perempuan dan masih belum berkahwin. cuma Along Mia yang sudah bertunang.

sebaik sahaja Hairi melangkah ke muka pintu, ada sebuah kereta kancil berwarna hitam yang telah diubahsuai berhenti betul-betul di sebelah keretanya.

kemudian dua orang lelaki yang tidak dikenali keluar daripada kereta tersebut. dengan saiz tubuh yang berbadan besar kedua-duanya memakai kaca mata hitam dan kelihatan agak bengis. hairi menghampiri mereka.

" ko hairi kan?" kasar sahaja pertanyaan lelaki yang berada disebelah kanan kereta. lelaki ini tubuhnya agk kecil berbanding seorang lagi rakannya.

" hmm ye saya.." hairi teragak-agak menjawab. dia masih lagi hairan dengan tujuan kedatangan dua lelaki ini.

" aku nak ko lepaskan dayang!!" keras suaranya memberi amaran. tangannya pula sudah mencekak leher hairi.

hairi tidak meronta. dia tahu, dua lelaki ini hanya mahu mengugut dan memberi amaran kepadanya.

" kalau kau tak lepaskan dia. nahas kau. dayang milik kami!!!" sekali lagi dia memberi amaran. kemudian dia melepaskan hairi dan memandu keluar dari halaman rumah.

2 comments:

keSENGALan teserlah.. berkata...

isk2..
spe si aliya uh sebnrnye ek smpai laki2 neih suh hairi lepaskan dye..
huisyy,.
suspen22..
nk lgi,,nk lgi...

Tanpa Nama berkata...

mmm..
mesti aliya 2 ader harta..
tu yang nak suh lepaskan tu..
sape die sebenarnye yea..