BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

kenApa aKU...

"awak tak cari kita, kita yang cari awak tapi takdir yang ketemukan kita..."








Sabtu, 20 Februari 2010

kenapa Aku 24??

seperti yang dijanjikan Azlan membawa Anes ke Hutan Lipur Ceruk Tok Kun. hanya mereka berdua sahaja yang pergi memandangkan opah tak berapa sihat untuk pergi bersama.

" laa..ape bendalah air terjun macam ni. Tak de air pun.!!" anes dah membentak. beria-ria dia membawa kelengkapan untuk mandi bersama. namun hasratnya untuk mandi terbantut.
" kan tu air... awak tak nampak ke?" azlan bersuara. lucu melihat telatah anes yang dengan muncungnya.
' air pebenda kalau setakat macam tu. budak 3 tahun layak lah mandi kat situ!!!.

" sebenarnya saya bawa awak ke sini bukan untuk mandi, dan saya tak pernah kata pun kita nak pergi mandi. awak tu yang salah faham.'
anes mematikan diri di batu tempat dia mendudukan diri. hatinya panas. marahnya dipendam.semalam Maksu kata Hutan Lipur ni tempat orang berkelah, mandi-mandi. Tanpa nak mandi pekebenda kalau airnya segan-segan aje nak mengalir.
" sekarang ni musim keringlah awak, sebab tu air sikit. tapi kalau awak nak mandi, lain kali kita pergi pulau. kita boleh picnic kat Batu Feringghi."

ehh pakcik ni, boleh dengar ke ape yang aku bebel kat dalam hati.. Adoiiii..bengang-bengang. kene tanya balik apa program dia bawa aku pergi sini.

" habis tu kalau pergi ke sini bukan untuk mandi, kita nak buat ape?" anes bersuara malas. kakinya dicecahkan pada gigi air. terasa sejuk air di anak sungai di hutan lipur itu.
" kita pergi sini sebab saya nak bawa awak jalan naik bukit sana." azlan menghala kan tangannya ke arah bukit apabila anes menoleh ke arahnya.

" hahhh... panjat bukit sana???'

" yup" pendek dan bersahaja ucapan Azlan.

" tak mahulah!' anes terus membantah.
' jomlah.." azlan yang telah berdiri mencuit bahu anes.

" tak mahu!!!' suara kecil anes seakan menjerit.
" jalan sikit jerlah, bukit tu tak tinggi pun" azlan cuba memujuk anes. Gadis itu masih tidak bangun.

" aku kata tak mahu, tak mahulah!!!" anes dah separuh menjerit. hatinya panas.

azlan sudah serba salah. 2 3 orang pengunjung yang berhampiran mereka sudah menjeling ke arah mereka. dia menghampiri anes dan mengambil tempat disebelah gadis itu. suara gadis itu yang agak tinggi sebentar tadi menimbulkan pandangan kurang senang pengunjung lain padanya. kena buat sesuatu ni. karang mengamuk makcik ni, mati kutu dia.

" Ala awak, kalau kita naik atas bukit sana, kita boleh tengok pandangan sekitar Bukit Mertajam ni tau. " Azlan berkata tanpa melihat Anes disebelahnya. namun dari ekor matanya dia dapat melihat wajah bengang Anes.
"Kau nak tengok, pergi sendiri. Aku nak duduk sini." langsung tidak memandang Azlan disebelah.
" erm bolehlah Nes, sekali ni jer. lepas ni saya tak kan minta awak panjat bukit tu lagi." Azlan cuba memujuk lagi.

" weh pakcik, bukit tu tinggilah, penat tau nak naik atas tu. dahlah kena jalan kaki. Fuhh tak nak!!!" Anes tetap dengan keputusannya.
Azlan bangun dari tempat duduknya. berjalan mundar-mandir mencari helah bagaimana caranya untuk dia membawa Anes ke atas bukit itu. Anes mesti naik di atas sana.Kata-kata Dr.Iman berlegar di mindanya.

" dia masih boleh pulih tapi dia memerlukan sokongan daripada orang disekelilingnya terutama keluarga dan kenalan rapatnya."

Sebaris ayat kata-kata Dr Iman kerap bermain diingatannya sehingga dia nekad membawa Anes ke mari walaupun terdapat risikonya.

Tiba-tiba dia terpandang Pajero milik Jabatan Hutan yang menguruskan Hutan Lipur tersebut. Timbul satu idea bermain dimindanya.
" Anes, awak tunggu sini tau. Saya nak pergi kat pejabat sana." Azlan terus melangkah tanpa melihat apa yang sedang dilakukan oleh Anes.
sementara itu....
" sejuknya air ni...hehehe" aku dah berendam dalam sungai cetek ni. mujurlah aku ni tak besar sangat. boleh lah aku join budak-budak ni mandi..

kanak-kanak yang sedang bermandi itu hanya melihat sahaja gelagat aku. sebabnya aku pun join main bola dalam air dengan mereka. hahaha kan dah penuh sikit air ni bila aku masuk.
" padan muka pakcik tu. berangan lagi. mundar-mandir, mengalahkan kalah loteri, dengan dahi berkerut. Mesti tak perasaan aku dah pergi ke sini."

Anes ralit bermain air. walaupun yang lain hanya kanak-kanak, dia tak pedulikan renungan daripada ibu bapa kanak-kanak yang berendam bersamnya.









****









" uikss hilang. Tinggal beg baju, tuala dan selipar. Orangnya mane???" Azlan kaget. ke mana pula si Anes ni, tak dengar kata betul lah budak ni. kepala batunya langsung tak hilang.


" Anes...." Azlan menjerit.


langsung tiada jawapan. nak jerit kuat-kuat, malu pulak kalau orang dengar. Kawasan ni bukan besar sangat. Matanya melilau melihat keadaan sekeliling, kemudian terpandang batu besar kawasan atas.

" takkan si Anes tu ke mari, dahlah penakut"...Azlan mengomel sendiri. tapi kakinya tetap melangkah ke kawasan batu-batu tersebut.

" OPSSS.." Azlan mengundur beberapa langkah ke belakang dan bersandar di batu besar tersebut. Matanya dipejam beberapa kali. istigfar diucapkan didalam hati. ish ish ingat siput jer mengawan celah batu. huhuhu..

dia terus melangkah turun.

sampai di tempat dia duduk bersama Anes tadi, dia duduk di atas batu. otaknya ligat berfikir tentang Anes.

tak lama kemudian, pasangan siput yang dia nampak tadi, tergesa-gesa turun. dia hanya menggelengkan kepala. malas ambil pusing.


" Abang, nak beg tu boleh tak" seorang budak berusia 8 tahun tiba-tiba menegurnya." Azlan pelik, ke atas ke bawah batang tubuh budak itu dibelek dengan pandangannya. kanak-kanak yang lencun kebasahan itu hanya tersengih.

" nak buat apa beg ni??" azlan menjinjing beg baju Anes dihadapan budak itu.

" ada sorang kakak kat bawah sana, mintak tolong ambilkan." laju budak itu menjawab.



" erm boleh, tapi adik bawak abang pergi sana ekh.."


****

" Ya ALLAH..." hanya itu yang mampu diucapkan oleh Azlan dan kepalanya digelengkan.

Kelihatan Anes seperti kapten didalam air bersama anak-anak buahnya yang mengelilinginya. bola dilambung-lambungkan secara bergilir-gilir. baik anes mahupun kesemua kanak-kanak tersebut, masing-masing ceria
Azlan mendekati gigi air dan mencangkung.

"Nes.."

pendek sahaja tanpa cukup jelas dipendengaran Anes. cepat-cepat Anes naik ke darat. Dia melebarkan senyumannya kepada Azlan.

" pakcik, jom mandi. best sangat tau" lagak kanak-kanak gaya Anes bercakap.
" Dah puas? "

" erm dah.." melihat muka kelat Azlan. Anes mengalah. yang penting dia dah dapat bermain air.horay..

" sekarang ambil towel ni, lap rambut tu, lepas itu, pergi sana." Azlan memberi arahan dan menunjukkan ke arah Pajero yang dipinjamnya sebentar tadi.


***

mujur minah ni dah tak banyak songeh. agaknya dah puas main air kot. Azlan menjeling Anes di sebelah dengan tuala yang telah dibalut ditubuhnya.

" Ada apa yang best sangat kat atas ni Pakcik? beria-ria nak naik kat atas ni." Anes bersuara sambil matanya sibuk memandang ke luar. sudah beberapa pengunjung warga emas selamba berjogging mendaki dan menuruni bukit itu. tinggi betul stamina mereka.kalau akulah, dah tentu2 tercungap nak mendaki.

Anes kembali dari lamunannya apabila kenderaan pacuan empat roda itu berhenti di salah satu stesyen rehat yang didirikan khas buat penganjur. apabila melihat Azlan turun, Anes ikut turun, malah berlari-lari anak untuk menyaingi langkah Azlan. Mereka perlu melalui sedikit denai untuk ke pondok stesyen berkenaan.
Anes terus cuba menyaingi Azlan yang telah jauh ke hadapan. erm dalam hatinya timbul juga perasaan hairan kerana lelaki itu tidak menunggunya.
Dalam kekalutan melangkah, kakinya tersadung akar pokok lalu bergoleklah dia bagai nangka busuk yang jatuh dari pokok. tokk..malang tak berbau kepalanya terhantuk kayu. Dalam keadaan yang pening-pening lalat, dia cuba bangun, bintang-bintang kecil kelihatan berpusing di hadapannya.

" aduhh.." keluh Anes, sambil tangan meraba ke dahi. Mujur tiada darah yang mengalir, walaupun dirasakan otaknya bergegar sebentar tadi. Dahan kecil pokok tempat dia berpaut mengimbangi dirinya untuk berdiri, dipegang erat. Matanya dipejam sebentar untuk meredakan kesakitan di kepala dan kaki juga cuba untuk menstabilkan diri.

"Arghhh..sakitnya" dia mengerang kesakitan bila tak berupaya menggerakkan kakinya. Sah!! pasti kakinya terseliuh.. dia kembali duduk dan bersandar di batang pokok.. tak berupaya mengejar Azlan yang entah di mana.

Azlan duduk di pondok itu seperti dulu. memejam mata rapat-rapat dan menarik nafas sedalam-dalamnya dan menghembuskan nafas secara perlahan. Terasa bagai kenangan dulu menyinggah di mindanyanya. Terasa bagai angin yang disedutnya menyegarkan kenangan dulu. Dia ternanti-nanti bayang Anes, serasa gadis itu ada dibelakang mengejarnya, sengaja dia tidak menunggu Anes. Lima minit berlalu, Anes masih tidak muncul. Hatinya mula diburu kebimbangan, lantas dia bangun meninggalkan pondok itu dan menjejaki denai masuk tadi...

"Anes!!!..." Azlan separuh menjerit apabila melihat Anes terduduk lesu di batang pokok. laju kakinya merapati Anes.

" macam mana boleh jadi macam ni"

Anes senyap. tangannya memegang betisnya menahan sakit dari buku lalinya.
" sakitlah.." dia mengeluh kecil.
Azlan susah hati bila melihat kaki Anes mula membengkak.

" boleh bangun ke tak ni?" Azlan bertanya.

Anes hanya menggelengkan kepala.

" erm sakit sampai tak boleh bercakap." bicara Azlan di dalam hati. kemudian terpandang dahi Anes yang benjol. Laju sahaja tangannya membelek dahi Anes.

" Isk ape ni??" laju Anes menepis tangan Azlan

Azlan hanya tersenyum, ingatkan dah tak mampu bersuara.

" Awak tinggal kat sinilah. Saya tak laratlah nak angkat awak" Azlan cuba mengusik. Titis gerimis dirasa menyentuh mukanya.

Bulat mata Anes memandang Azlan. Geram di hati di tahan.

Azlan bangun, menadah tangan dan merasa titis gerimis. Tersenyum.

Tangannya dihulur kepada Anes. Ans hanya memandang tak faham. Apa kes Pakcik ni..

" kenapa" Anes bertanya.

" Tak nak balik ke?" Azlan bertanya semula.


" Memanglah nak tapi tak boleh bangunlah, lagilah nak berjalan." Keras Anes menjawab.

" Aduss, takkan nak angkat awak?" Azlan kembali bertanya. Mukanya blurr.

" tak payah angkat. tinggal jer kat sini." sinis Anes menjawab. titis gerimis bertukar menjadi rintik hujan yang kasar. terasa perit bila jatuh mengena pada bengkak di kakinya.

Azlan masih tersenyum. Gelagat Anes yang sebegitu masih melucukan baginya.

" Meh.." Pantas Anes diangkat dan di kendong. Kakinya melangkah laju ke arah jalan keluar. Usahanya gagal untuk hari ini, namun dia tidak akan berputus asa.