BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

kenApa aKU...

"awak tak cari kita, kita yang cari awak tapi takdir yang ketemukan kita..."








Khamis, 22 April 2010

keNapa aKu ??? 25

" Ya Allah... kenapa ni Lan?
dari muka pintu telah kedengaran suara opah. bergegas mendapatkan Azlan dan Anes. Anes hanya tersengeh. Azlan pula terpaksa mengendong Anes untuk membawanya masuk ke dalam rumah.
Sebaik menurunkan Anes, Azlan mengeluh kepenatan. beratnya budak sorang ni. dia mengeluh kepenatan. Opah pula membelek-belek kaki Anes yang telah selamat di balut dengan bandage. Dia terus membawa Anes ke klinik tadi. Mujur kata doktor kaki Anes hanya terseliuh sedikit sahaja.

" Kamu kata nak ke Hutan Lipur, kenapa sampai Anes jadi macam ni Lan?

Opah bertanya. Anes hanya tersengeh, raut wajahnya jelas menunjukkan kepenatan dan mengantuk.

" Dia terseliuh kat bukit tadi, tersadung akar pokok." Azlan hanya memerhatikan Anes yang sudah terlentok di bahu kerusi. Dia bangun dan merapati gadis itu. Mudah sahaja gadis ini terlena. Rambut Anes yang terjatuh di muka, diselaknya. Dahi Anes yang terhantuk jelas kelihatan kesan benjol dan merah. Opah hanya memerhati.

" Bila Anes nak ingat ekh Pah? Dah 3 tahun peristiwa tu berlaku. Dia memang tak nak ingat Lan lagi ke Pah?

Azlan bertanya pada Opah yang masih lagi duduk di sisinya dan Anes.
opah hanya menggeleng mendengar pertanyaan daripada cucunya itu. bukan baru pertama kali dia mendengar solan yang sama, tetapi telah dihafalnya setiap patah soalan Azlan itu. Dan dia sendiri tak punya jawapan yang diharapkan Azlan.

" doa banyak-banyak pada Allah Lan. Semoga suatu hari nanti, Anes akan ingat kamu dan ingat siapa dia yang sebenarnya. mungkin ada hikmah yang Allah nak tunjukkan pada kita semua." raut wajah Anes yang sedang lena diperhatikan. sayu hatinya melihat nasib kedua-dua cucunya ini.

Azlan hanya mendengar kata-kata Opah tanpa berkata apa-apa. Dia hanya pasrah dan berserah kepada takdir serta berusaha semampunya. Biar Allah yang menentukan segalanya.

" Lan, nak bawa Anes masuk bilik ekh Opah. Comot dah dia ni. Tadi sempat dia berendam dalam air."

Opah hanya tersenyum mendengar kata-kata Azlan.
" Tadi dia dah makan ubat ke belum Lan. Kamu bukan tak tahu perangai si Anes ni, penakut makan ubat."

" Dah, tadi Lan dah bagi dia makan ubat. tapi macam biasa lah puas memujuk dan mengugut." Azlan tertawa kecil teringat kejadian di klinik tadi.

sejurus keluar dari bilik rawatan, dan mengambil ubat. Azlan terus mengeluarkan pil dan memberikannya kepada Anes. panjang muncung gadis itu.

" tak molah!!!" anes membentak. Dia memang benci dengan ubat. Serasa mahu dilemparkan semua ubat-ubat tersebut .

" baik awak makan sekarang. kalau tidak awak tinggal kat klinik ni." Azlan mengugut. pil dan air mineral diajukan kepada aNes.

Anes membatukan diri, memalingkan muka dari memandang muka Azlan. Azlan bangun menatap muka Anes.
" kalau Anes makan, nanti dah baik Lan bawa pergi Penang, kita picnic kat Feringghi, nak tak? dia cuba memujuk.
" bila kita nak pergi? " Anes bertanya. Dia memang teruja untuk melawat Pulau Pinang.
" bila kaki Nes baik jer, kita pergi hea.tapi makan ubat ni dulu."
Bibir Anes kembali memuncung. Namun mulutnya tetap dibuka menadah ubat yang disuakan Azlan.
" Lan.." Panggilan Opah mematikan lamunan Azlan. Dia mendongak memandang wajah Opah. tersenyum.

" Bila kamu mula kerja? " tanya Opah.

" Minggu depan."
" bila lagi Anes ada appoiment dengan doktor? "

" jumaat ni, nanti Opah temankan Lan ekh."

" ehm yelah.."

******
" Awak ingat dan simpan kata-kata saya ni dalam otak awak tu. Saya takkan sesekali terima awak sebagai suami saya dengan apa yang telah awak buat pada saya. Sampai bila-bila saya takkan terima awak."
 lelaki yang baru bergelar suami sejak semalam hanya mendiamkan diri. terus memandu keretanya menuju suatu destinasi yang aku sendiri pun tak pasti. Sehingga disuatu selekoh tiba-tiba sebuah lori pasir berada di jalan kami dan betul-betul menuju ke arah aku..Dan seketika kemudian...semuanya gelap gelita..

Aku tersedar dari mimpi. Astagfirullahalazim.. aku beristigfar panjang.. kenapalah aku asyik mimpi kejadian kemalangan tu berulang kali. kaki aku berdenyut lagi. Ahh sakitnya. aku melihat kaki aku yang berbalut. Aku mendongak ke arah jam kecil dia atas almari. pukul 2 pagi. huhuhu nak terkencing. cam mane ni. aku cuba turun dari katil dan cuba berdiri. perlahan-lahan aku bangun.. Ahhh sakitnya. tapi takkan nak tahan, aku memang tak tahan. Aku cuba melangkah setapak dua. berjaya mencari suiz lampu. dan aku terkejut gila bila melihat elok pakcik "hantu" tu ada dalam bilik aku.

jap lagi aku setle kan pasal "hantu" ni..aku cube menapak seelok mungkin sambil memegang dinding bilik..
baru aku nak buka pintu bilik, ada suara menegur aku..

" awak nak pergi mane? " aku tengok pakcik tu macam baru tersedar. dia gosok2 mate dia.

aku tak jawab. rasa tak tahan sangat dah...

tiba-tba, tubuh aku diangkat. Merah muka aku. nasib baik ruang tamu tak de lampu menyala.

" Susah sangat ke nak bagitau nak pergi bilik air? " azlan sound aku tegas jer bunyinyer. aku diam jer. Malu gile aku kene gendong macam ni. nasib baik tak de orang...

sayang..2

"sayang...tolonglah abang tak boleh terima semua ni..." hanif masih lagi merayu.. pergelangan tangan Nini dipegang erat. hati Nini tekad untuk membuat keputusan. Dalam 2 tahun ni, terlalu banyak dia mengalah. Dan akhirnya bagai memakan dirinya sendiri. telah berbulan-bulan lamanya dia memendam perasaan dan memikirkan tentang hubungan ini. ya, memng dia sayang akan hubungan ini. tapi dia tak sanggup menipu perasaan sendiri bahawa dia lebih banyak perasaan simpati daripada cinta. Sejak awal lagi, dia tak yakin ini memang cinta untuknya. Oleh itu biar dia meleraikan segalanya.

" Saya jelas dengan keputusan saya, tak guna saya nak berpura tentang hati dan perasaan. lebih lama saya berpura-pura, lebih lama hati kita akan sakit."  Nini menarik nafas untuk mencari kekuatan, memandang tangannya yang masih dalam genggaman Hanif. Sakit tp tak sesakit hatinya.

" Mohd Hanif, tolong terima kenyataan bahawa hubungan kita telah berakhir. InsyaAllah, saya percaya suatu hari nanti pasti ada wanita laen yang sememangnya ditakdirkan untuk awak. "

 Hanif melepaskan tangan Nini. Hatinya semakin membara. Otaknya juga tak mampu berfikir. Dia langsung tak terduga dengan permintaan Nini. Bahasa yang digunakan oleh gadis itu jelas menunjukkan gadis itu nekad dengan keputusannya.

" Tidakkkkkkkkkk"  tiba-tiba Hanif menjerit bagai orang diserang histeria.
" kau tetap akan jadi milik aku. Kau kan dah hampir jadi milik aku. hahaha.." hanif ketawa bagai manusia hilang pedoman.

badan Nini menggigil ketakutan. Suasana Tasik semakin gelap. Jam di dashboard kereta menunjukkan hampir jam 7.30 malam. Pasti orang di rumah sibuk mencarinya.. Ayah..pasti mengamuk.

DIa memberanikan diri untuk berkata-kata. " Nini nak balik.." 

" Kau takkan balik. Kau akan pergi mati bersama aku." Hanif menghidupkan enjin kereta dan memandu bagai orang gila. Tangisan Nini disebelah langsung tak dihiraukan.