BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

kenApa aKU...

"awak tak cari kita, kita yang cari awak tapi takdir yang ketemukan kita..."








Isnin, 14 Jun 2010

kenapa aku??? 29

"pak cik "
itu sahaja yang mampu keluar dari bibir mugil Anes yang masih dalam dakapan Azlan. Dia hanya membiarkan sahaja dirinya terus berada didalam dakapan lelaki yang digelarnya Pakcik itu. Dia sendiri tidak mengerti mengapa dia tidak meronta atau membantah dengan dakapan itu. Malah dirasakan bahawa dia merindui dakapan hangat ini. Dia tak mengerti.

Azlan meleraikan pelukannya. Dia menatap wajah Anes yang jelas terkejut. Dia memberikan senyumannya dan mengucup tangan Anes.

" Abang rindu Nes sangat. Nes tak ingat Abang ke? " genggaman tangannya dieratkan.

Anes semakin hairan. Dia bingung untuk memberi reaksi. Lalu hanya melihat sahaja wajah Azlan yang beria-ria dengan senyumannya tanpa perasaan.

"abang???" itu yang bermain di dalam kotak ingatannya serta cuba mengimbas dengan pasti wajah lelaki di hadapannya ini. Rasanya inilah pertama kali wajah Azlan jelas dilihatnya. Dia melihat mata redup milik Azlan. Kosong. Tiada langsung info yang mampu diingatinya. Dan seluruh wajah itu dijelajahinya. Dan jawapannya tetap kosong. Dia membuang pandang ke luar jendela yang berada di kiri katilnya. keluhan lemah dilepaskan.

 Azlan masih menatap wajah Anes. Dia hanya memerhati gerak geri Anes sebentar tadi. Dia dapat menduga bahawa gadis itu cuba mengingati dirinya. Dan pasti gadis itu langsung tidak dapat mengingatinya lagi. timbul kekecewaan di sudut hatinya, dia cuba untuk mengendahkannya. Dagu Anes dipegang dan wajah Anes yang kebingungan itu di pandang.

" Anes isteri Abang sejak 3 tahun yang lepas. "
 " Dan berlakunya satu peristiwa yang menyebabkan Anes melupakan Abang hingga kini.Dan hari ini Abang nak minta maaf pada Nes kerana kesilapan Abang yang dulu. Sejak dulu, kini dan selamanya, Insya Allah, rindu, kaseh dan chenta Abang hanya untuk Nes. Maafkan Abang sayang"
 Sekali lagi Anes dibawa ke dalam dakapannya.

#####

 " Ly nak jumpa Nes. Hari ini kita selesaikan semuanya. " talian telefon diputuskan kasar. lalu telefon bimbitnya dihempas kasar. Amarahnya meluap-luap di dalam dada. Fikirannya benar-benar terganggu. Gadis yang disayanginya kini menjadi milik insan lain. Dia terasa bagai lelaki lemah yang tak punyai harga diri. bertahun-tahun dia menghamba diri menjaga kasehnya pada insan yang dianggap istimewa dan akhirnya gadis itu ingin memutuskan perhubungan. Dia merasa sangat tercabar. Dan hari ini sepatutnya dia bekerja. Namun disebabkan fikirannya amat terganggu, tiada satu kerja mampu diselesaikan. Dua bulan kebelakangan ini, sememangnya prestasi kerjanya sangat merundum. Mujur teman-teman pejabat banyak membantu walaupun sudah beberapa kali dia ditegur Madam Wong tentang lukisannya yang tidak lengkap. Dia melupakan seketika hal kerjanya. Sebolehnya dia mahu menyelesaikan halnya dengan Anes sebaik mungkin. Semahunya dia tidak mahu apa yang diusahakan selama ini terputus di tengah jalan.

 Dia menuju ke taman permainan yang berhampiran taman perumahan tersebut. Janjinya agar Anes bertemunya di sana. Ada perhitungan yang ingin dibuat. Kalau boleh dia mehu mengadakan pertemuan 6 mata di sini. Namun dia mahu berbincang dengan Anes terlebih dahulu.

 Suasana taman permainan pada petang itu sedikit tenang. Mungkin kerana sebentar tadi hujan, tiada riuh suara kanak-kanak menghiburkan kawasan tapak permainan tersebut. Dia keluar dari keretanya dan melabuhkan punggung pada kerusi batu yang telah tersedia. dia memerhatikan sahaja rumput padang yang basah. matanya melirik pada jam tangan. jam 5.30 petang.15minit telah berlalu dan Anes masih belum lagi sampai seperti janjinya. dia berkira mahu menunggu dalam 15 minit lagi. JIka Anes tidak muncul, dia akan menyusul ke rumah gadis itu biarpun banyak kali gadis itu melarang.
  dia termenung sendiri, kenangan bersama Anes lebih kurang 3 tahun yang lepas diimbau kembali. Sayangnya kepada gadis itu amat mendalam sekali. Namun, 2 bulan kebelakangan ini, gadis kesayangannya itu mula berubah sikap. Sentiasa mengelak sama ada untuk menjawab panggilannya mahupun membalas mesej-mesejnya. untuk berjumpa jauh sekali kerana dia di Kuala Lumpur manakala gadis itu di Melaka. Dan pada minggu yang sudah,kebetulan dia bercuti, dan ibunya juga mahu pulang menjengah nenek di kampung. Kebetulan dia terserempak dengan Anes di pekan . Sememangnya dia sangat terkejut bila melihat Anes dan seorang lelaki, nemun rasa terkejut itu di buang jauh-jauh.


" Anes" Razaly menegur apabila Anes berlalu di hadapannya.
dan dia dapat melihat gadis itu sedikit tersentak bersama wajahnya yang sedikit pucat.
 " ehh abang"
 "bila balik?" Anes bertanya, manakala lelaki di sisinya terus menuju ke kereta. Razaly hanya memerhati lelaki yang tetap dengan cermin mata hitamnya itu.

" Siapa tu?" dia bertanya pada Anes yang seperti ada yang tak kena.

" err abang sepupu..." hanya itu sahaja bicara Anes.

" Ayang pergi mana ni? beli barang banyak-banyak? " Razaly bertanya bila melihat kedua-dua tangan Anes membibit beg plastik. ..

" beli barang, kat rumah ada kenduri sikit." tergagap Anes menjawab..

" Ayang balik dulu hea. Nak cepat..esok Ayang jumpa abang kat tempat biasa"
" ehm yelah.." dan dia melepaskan Anes dengan pertanyaan di hati...

2 comments:

Liyana berkata...

haaaaa...????
patut la hbgn dorg direstui...
mst ade kaitan ngn razaly ble anes ilang ingatan ni...
nk g...

Tanpa Nama berkata...

salam..
cite ni best..
xnk smbung nvl cinta abg burger ke?
xkan tergantung...