BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

kenApa aKU...

"awak tak cari kita, kita yang cari awak tapi takdir yang ketemukan kita..."








Rabu, 16 Jun 2010

Kenapa Aku??? 30"

" moga rasa kaseh dan sayang ini sentiasa tersemai  subur dalam sanubari kita"

 " Lan, apa ni... You janji dengan i yang you akan kahwin dengan i lepas you dapat kerja. And now you cakap you akan married dengan girl pilihan mak  you.." sengaja Rabiha Hana perkataan " mak " di depan Azlan.

Dia terus membuang pandang daripada melihat wajah Azlan yang langsung tidak membalas bicaranya. Semalam dia mendapat panggilan daripada sepupunya Syafiqah bahawa sepupunya melihat Azlan berjalan dengan seorang perempuan lain. Dia tidak terkejut jika Azlan keluar bersama perempuan lain tetapi dia amat terkejut apabila Syafiqah memberitahu melihat mereka berdua keluar dari kedai Emas di Bandar Kluang. Semalam dia tidak dapat tidur memikirkan tentang perkara yang diberitahu oleh Syafiqah.

" Lan, please say something...I tak mahu kehilangan you..." Suara Rabiha Hana mengendur seakan merayu apabila Azlan masih sepi tanpa bicara.

 " I mintak maaf.. Ini semua rancangan Ibu. Dan i terpaksa ikut." Tangan Rabiha Hana digenggam erat dan memandang tepat ke anak mata gadis itu.

" Sorry..." sepatah perkataan yang akan diucapkan oleh setiap orang jika kesilapan telah dilakukan.

" I don't want your sorry. I want you not sorry!!!" Raung Rabiha Hana dalam dakapan Azlan.

kepiluan menggigit tangkai hati Azlan. Dia akui dia juga menyintai dan menyayangi Rabiha Hana sepenuh hatinya. Namun dia tidak tergamak melukai hati Ibu yang selama ini susah payah membesarkannya apabila ayah pergi meninggal mereka berdua untuk selamanya. Malah ibunya tidak pernah menyuruh atau meminta apa- apa darinya. Namun apabila tiba-tiba ibunya menyuarakan tentang perkahwinannya dengan Anesa, sememangnya membuatkan dia terpempan dengan permintaan ibunya yang satu itu.

" Hana" sebaris nama itu diseru lembut apabila tangis Hana tidak sekuat tadi dan dirasakannya emosi Hana kembali stabil.
" Lan akan fikirkan tentang kita. Lan janji yang Lan akan buat sesuatu untuk kebahagiaan kita. Hana sabar ya sayang" Dia sendiri tidak pasti mengapa lancar sahaja mulutnya berjanji sebegitu. Malah dia sebenarnya langsung tidak punya perancangan tentang hubungannya dengan Hana. Tetapi demi memberi sedikit penawar pada hati Hana yang sedang gundah, dan terlafaz janjinya itu.

Tubuh Hana yang dalam pelukannya dijarakkan. Wajah suram gadis itu dipandang. Sayu dia melihat wajah muram Hana. Terasa dirinya begitu berdosa. Kenapa dia yang harus menghadapi semua ini? Dia sendiri bingung.

 " Hana balik ya. Lan hantar Ana." Getar suaranya cuba dikawal. Dia tidak mahu menunjukkan kesedihannya.
 " Lan.." serak suara Hana kedengaran. Rabiha Hana mengesat air mata yang masih lagi tumpah dari tubir matanya.
" ya Sayang.." Azlan juga memandang wajah HAna.

" Hana sayang Lan" Dipaksa juga dirinya untuk menuturkan sebaris ayat itu walaupun dia tahu bahawa lelaki itu telah melunturkan kepercayaannya.

" Jangan tinggalkan Hana ya. Kalau tak, Hana tak mahu hidup lagi." bait-bait kata yang benar-benar membuat Azlan kaku.

" syhhh please Hana sayang..jangan cakap macam tu. Lan pun sayang Hana. Lan janji Lan takkan tinggalkan Hana..." Genggamannya dieratkan agar gadis itu yakin dengan ucapannya.

 "Kita balik ya.."

******

 " Woi makcik.. kenapa termenung? " tiba-tiba Mai muncul. Sakit gila bahu aku kena tepuk dengan dia ni. Entah dari manalah datangmya minah ni. Mai duduk sebelah aku. Aku pandang dia sekilas dan malas nak tengok dia lama-lama. Aku baling-baling jer batu kat dalam sungai depan aku ni. Dapa pulak minah ni cari aku kat bawah jambatan ni.

" Ko pergi mana semalam? Penat aku tunggu ko dengan Afza bawah pokok nangka belakang rumah mak Ton tu. Kata nak bakar ubi. " Mai membebel kat telinga aku. Aku diamkan jer.

" Aku keluar." jawapan tu jer yang aku rasa nak cakap kat dia.

" Keluar???" Mai separuh memekik kat telinga aku.
  Aku gosok telinga aku. Rasa macam bergegar otak aku dengan suara Mai.

 " Janganlah pekik kat telinga aku." aku marah dia tapi suara langsung takde bunyi macam orang marah. Mata aku tengok jer anak ikan yang kat dalam air itu. Rasanya dah lama aku duduk kat sini dan pastinya si Mai ni dah puas cari aku. Tu yang terjumpa aku kat sini. Akukan banyak port nak lepak. Jenuh gak orang fikir nak cari aku kalau aku hilang. hahaha..

 " Semalam kau pergi mana? " Mai tanya aku sambil tangan dia conteng-conteng pasir sungai dengan kayu.

 Aku tengah fikir sama ada nak jawab ke tidak soalan makcik ni.
ahh malaslah. Aku diam.

" Semalam bila kitorang tunggu kau tak datang-datang. Kitorang pergi rumah kau. tapi belum sempat pun kitarang nak bagi salam kat pintu belakang rumah kau. Kitaorang dengar ada orang borak riuh gila kat dapur rumah kau. " Mai bercerita dengan tangan-tangannya ternaik-naik. hahaha dah macam Karam Singh Walia pun ada aku tengok. Tu belum dengan mimik muka dia lagi. Agak lucu jugaklah.

" Siapa yang berbual? " aku tanya dia.
" Angah dengan Ila. Yang paling aku dengan Afza tak percaya, dia cakap ko nak kahwin... " Ayat Mai mati kat situ. Dan aku rasa nak tercekik tertelan air liur.

 "uikss" tu jer yang mampu aku ucapkan. Huhuhu. Kecohnya murai dua ekor kat rumah aku tu. NGoks ar diorang ni. Tak dapat aku nak wat surprise kat sahabat aku dua orang ni.

" Weh Long.. betul ke?" Mai tepuk lagi bahu aku sambil aku dengan mata terkedip-kedip. Konon-konon macam comel lah tu...

 "Apa yang betulnya? " Aku buat-buat tak faham dan tanya dia balik. Sebenarnya itu cara malas nak jawab soalan dia. Tak jawab boleh kot.


" betul ke kau nak kahwin Long" Mai buat soalan penuh pada aku. Bila dengar soalan penuh tu, aku rasa macam kena jawab jer..Aku terus bangun. Rasanya aku tak nak jawab soalan Mai tu. Baik blah..Baru aku nak melangkah, Mai dah halang aku dengan kayu kontot dia, siap dengan sengeh yang yang lebar.

 " Kau nak pergi mana makcik? Mai tanya aku.
" Ermm aku nak baliklah..." aku jawab dengan suara terputus-putus. uwaa awat aku jadi gagap pulak ni.

" Soalan kitorang kau tak jawab lagilah makcik." Aku dengar suara. Yang pasti bukan Mai yang depan aku ni punya suara sebab aku dah tengok jelas-jelas mulut dia tak gerak-gerak pun.

 aku tetap nak teruskan langkah aku yang terbantut tadi. Kejap lagi baju aku kena tarik. aku toleh belakang. Rupanya si Afza. spoil betulah. Buat aku gigil jer. Ingat hantu mana tadi.
 Afza paksa aku duduk semula. Dan aku pun terpaksa duduk semula.

 " Betul ke kau nak kahwin?" Afza pulak tanya soalan tu kat aku.
Aku tengok muka diorang berdua dan cakap..." Korang percaya ke aku nak kahwin?.. Aku masih menjawab soalan dengan soalan.
Serentak Afza dan Mai geleng kepala depan aku. Dah macam kembar pulak aku  tengok.
 Bismillahirahmanirahim.. aku baca basmallah dalam hati.

" Yup, aku nak kahwin!" aku terus bangun dan cabut lari meninggalkan Afza dan Mai yang sememangnya terkejut.

2 comments:

Liyana berkata...

ooo....
bermulanya rentetan memori lama...
lagi2...

Liyana berkata...

waa..
bermulanya kembara memori duka...
lagi2...