BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

kenApa aKU...

"awak tak cari kita, kita yang cari awak tapi takdir yang ketemukan kita..."








Khamis, 29 Januari 2009

" keNApa aKU 16?"

kenapa aku??
isk isk pening-pening... apesal la dengan mamat hantu tu?. demam ke kena sampuk. dah lah tu tiba-tiba jer. ke nak balas dendam pasal hari tu?. ala tak suka la macam ni.

" samekom?"
mai dah duduk sebelah aku. jelig sikit jer pada dia. dah baring bawah pangkin ni, memang susah aku nak bangun.

" assalamualaikum?" aku bagi salam lagi sekali.

" eleh..wa'alaikumsalam" mai jawab dengan mulut muncung. mesti bengang.

" ko dah lupa bagi salam bebetul ke makcik?" aku taya dia. aku tengok dia yang mula tampar nyamuk.

" ala ko ni. poyolah long.." dia jawab balik.

"otak ko poyo!!.. sekolah agama jer bertingkat-tingkat tapi bagi salam hampeh!" geramnya aku dengan budak ni. ada ke dia kata aku poyo.

" apa poyo-poyo? ko tahu ke apa erti poyo tu?" aku tanya dia balik. sambil-sambil tu aku angkat-angkat kaki. exercise..

" poyo tu skema macam ko la. yang tak boleh silap sikit.rileks ar..kita-kita jer..tak payah ar nak formal sangat." mai dah bangun. pastu dia lompat-lompat nak capai daun kelapa sawit.

" ko tahu tak, poyo tu maksudnya cantik. ke memang ko nak puji aku cantik?" aku senyum-senyum tanya dia.

" he'eleh..memandai jer ko kata poyo tu cantik. macam lah ada tulis dalam Kamus Dewan.." mai buat muka tak percaya pada aku. kat tangan dia dah dapat daun kelapa sawit. entah apa dia wat aku pun tak tahu. yang penting mesti nak membazir merosakan alam.

" ooo ko tak caye ekh? nanti ko pergi kat rak buku rumah aku. ko selak kamus dewan. " aku bagi arahan kat dia. dia ingat aku temberang kat dia agaknya.

" emm yelah.." dia jawab dengan nada malas.

aku turunkan kaki. aku duduk. pastu letak dagu atas lutut. kemudian belek jari-jari kaki aku.
kemetot jer jari-jari aku ni.

" mai" aku panggil mai. macam nak luahkan perasaan aku pada makcik ketot ni. mai ni pendek jer orangnya.


" ko ingat tak mamat hantu yang aku cerita pada ko hari tu?" aku terus jer cerita pada dia.

" tadi dia jumpa aku. lepas tu dia kata aku dia punya." aku cerita kat mai.

bulat mata mai tengok aku. siap buat terkebil-kebil lagi. lepastu dia buat muka memikir ala-ala pemikir agung.

"hahahaha" tiba-tiba jer dia ketawa.

aikk kena sawan ke minah ni? aku lagi hairan.

" lahh dia cakap macam tu ke?" dia tanya aku.

" yelah dia cakap macam tu. takkan aku nak buat cerita. " aku jawab dengan suara yang tak puas hati.

" yelahh..memang ko dia punya." mai jawab pastu dia terus bangun dan berambus daripada tempat kitorang lepak pergi kat budak-budak main gitar depan rumah aku.

tapi kenapa jawapan dia macam menyokong kenyataan mamat 'hantu' tu???

kenapa??

3 comments:

wosamurai berkata...

sambung la lagi...

Tanpa Nama berkata...

tlg smbong...
penulis tlg cpt sket smbong...
sy suke cter nie...
best sgt...
lg1,,tlg pnjg cket ya....

~zuLaiFaH~bUdaK CuEk@! berkata...

ehhh..

xkn kena kawin paksa plak!