BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

kenApa aKU...

"awak tak cari kita, kita yang cari awak tapi takdir yang ketemukan kita..."








Khamis, 25 Jun 2009

ciNTa aBG burger 16

andai rindu telah bertamu di hati..
mengapa sukar mengungkap bicara...
andai cinta sudah terlukis di hati..
mengapa sukar bicara di mula...

lia bersendirian di pangkin, menunggu Hairi pulang dari surau. selalunya di akan mengikut Hairi ke surau, namun disebabkan ' cuti istimewanya' dia hanya duduk di rumah. maknya pula sedang menonton berita di atas uma.

alia memerhati dada langit yang penuh dengan taburan bintang berserta cahaya bulan yang sedang penuh.. cantik sekali lukisan langit malam ini. sudah lama dia tidak sebegini. duduk memandang langit...entah apa yang disibukkan pun dia tidak tahu. namun, malam ini sekurang-kurangnya mengubat kerinduannya pada tabiatnya yang satu ini. leka sekali dia memerhatikan wjah langit itu. mengira bintang berjuta yang bertebaran di langit tinggi. sesekali dia tersenyum sendiri melihat bintang-bintang yang bersinar terang yang dianggap bintang hatinya. ahhh tahi bintang jatuh.. cepat-cepat dia mengangkat tangan dan memejam mata berniat sesuatu...khusyuk sekali...

hairi leka memandang telatah Alia. sejak petang tadi, isterinya kurang bercakap dengannya. sepatah di tanya, sepatah di jawab. comel sekali wajah Alia dengan mata yang terpejam rapat. entah apa yang dihajatnya tapi khusyuk sekali. hairi hanya memandang dan membiarkan.... namun kakinya melangkah ke sekujur tubuh yang tengge;lam dalam dunianya sendiri.

" assalamualaikum..." hairi memberi salam. tubuh kecil itu tersentak. mungkin terganggu dengan teguran Hairi yang tiba-tiba.

alia menoleh hairi yang melabuhkan punggung di sisinya. hanya sekilas dia memandang kembali pada dada langit.

" dah berapa banyak bintang yang lia dah berjaya kira? " hairi turut memandang ke atas. senyum terbit di bibir mugil alia. soalan yang dia sendiri sukar menjawabnya..

dia hanya mengangkat bahu...

" cuba awak cari bintang Alia?"

tiba-tiba soal Alia menyebabkan Hairi mengalih pandangan ke ' cinta hatinya itu"...

"bintang Alia??" hairi mengulangi kata-kata Alia sebentar tadi...

"yup, bintang Alia" yakin sekali Alia menuturnya..

hairi mendongak semula ke dada langit. tercari-cari yang mana satu bintang kepunyaan Alia... bertaburan bintang di langit, bingung seketika dia mencari satu bintang kepunyaan Alia..

" ery rasa yang tu.. yang kat sebelah utara tu, yang paling bersinar tu.." seraya tangannya menunjuk ke arah langit tinggi seakan-akan Alia tahu bintang yang dimaksudkan...

" yang mana??" alia pula seolah-olah tertarik dengan bintang yang ditunjukkan Hairi. kedudukan mereka menjadi rapat sekali..

"meh sini, tengok ikut arah tangan Ry tunjuk..yang besar tu yang paling cerah warnanya..." yakin hairi berkata-kata kepada Alia..

tiba-tiba Alia ketawa riang sekali. " salahlah awak...tu bukan bintang Lia..tu bintang awak.."
dengan wajah hairan hairi menoleh ke arah Alia..

" erm bukan hea? hbs tu lau tak besar dan bersinar? xkan yang keci, jauh dan malap tu bintang Lia?" jari hairi menuding ke arah selatan langit...

"hehehe pandai pun..tu lah bintang Lia.."

bertambah-tambah rasa hairan Hairi kepada Alia. biasanya seseorang akan memilih bintang yang besar dan paling cerah tetapi mengapa tidak Alia begitu?

" mesti awak hairankan???" Alia berkata-kata seolah boleh membaca fikiran Hairi saat ini.

alia masih ralit merenung taburan bintang. matanya fokus ke arah bintang yang dimaksudnya tadi...

" itu bintang Alia..jauh, malap dan kecil... lia pilih bintang tu sebab bintang tu umpama hati lia..."

hairi hanya terdiam mendengar kata-kata Alia. dia kehilangan kata untuk bersuara...

"lia rindu dengan Long Madia.." pendek sahaja kata-kata Alia dan termati di situ..
tiba-tiba esakan kecil alia kedengaran.
hairi pula seolah-olah terjaga dari dunia Alia terus merangkul Alia ke dadanya. biar di dadanya itu, mutiara itu gugur tak bersendirian lagi..

********
kepada semua yang mengikuti "cinta Abg Burger"..
terima kaseh kerna sabar menunggu...

7 comments:

misz nana berkata...

At last..

keSENGALan teserlah.. berkata...

ade gakkk..
but sktnye..
huhu...nk lgi..

MaY_LiN berkata...

ade gak akhirnya..
rindu kat alia n hairi

tzaraz berkata...

Anissss...welcome back!

anyss berkata...

hai tzaraz..
rindu kat hang..
pe citer sweet sour novel si nasz-h tu..
lau ade pape berita bgtau kat cheq k

missy berkata...

sket nyerr..
xpuas bce...

Tanpa Nama berkata...

nk agi.....huhuhu