BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

kenApa aKU...

"awak tak cari kita, kita yang cari awak tapi takdir yang ketemukan kita..."








Sabtu, 7 Mac 2009

"keNapa aKU 17"

"long bangunlah..dah tengah hari dah ni.."

" erm.."

" iskk bangunlah mak dah bising.."
ila dah goncang-goncang badan aku. ala ada jer gangguan time aku nak tidur ni. rasanya baru jer aku tidur lepas subuh tadi. takkan dah tengah hari kot. aku tarik gebor, buat-buat tak dengar dan abaikan si ila yang dok goncang-gancang aku. aku cepuk jugak budak kecik ni.

"wehh mak suruh bangun ar"

"ala ko cakap ar along demam."
aku suruh adik aku bohong sunat.hahaha ustazah aku tak pernah ajar pun. malam tadi aku tidur lewat, mata aku ni memberontak tak nak tutup..

"alongggg.."
aku dah dengar suara cik kiah melaungkan nama anak sulung dia...tidur aku pulak dah terganggu, terkebil-kebil dibuatnya berselubung dalam gebor ni. alaa.. nak tidur, nak tidur...

aku namsih tak nak bangun lagi. aku try juga pejam mata aku rapat-rapat. padahal dah panas gila berselubung dalam selimut ni. kaki aku aku goyang-goyangkan sambil cari mood tidur balik.
tiba-tiba aku rasa basah. ekh jangan salah sangka ok..bukan ngompol tapi kenapa basah kat atas kepala jer ni..aku tarik gebor yang tutp muka aku.arrr cik bakar dah tersengih depan aku.

" hujan long?" perlahan jer ayah aku tanya aku. siap tersenyum simpul lagi. bukan ke ayah kerja pagi ke hari ni?

"alaa..ayah ni. " aku dah bangun dan duduk. buat-buat muka tak faham dan siap ada muncung lagi kat bibir aku ni.

" dah bangun. mak engkau terjerit terlolong kat bawah masak. kau sedap jer membuta sampai ke tengah hari. bangUNN..." ayah aku bagi kata penegas ka hujung ayat dia. lepas tu dia keluar dari bilik aku dengan gayung kecil dia yang buat siram aku.

dengan malas aku bangun, gumpal-gumpal selimut yang basah, kepit kat ketiak. aku keluar daripada bilik. ekh..macam lain jer rumah aku ni? kenapa nampak berseri sangat jer hari ni.
aku kagum. aku melangkah ke dapur di mana suara riuh rendah mak aku dengan si Izzatul Aisyah, adik bongsu aku.

" muahhhh"aku tangkap Eja dan cium dia dari belakang. comelnya budak kecil ni dlam hati aku. kecik-kecik dulu aku pun macam si eja ni juga. hahaha aku yang over perasaan.

" ucuk wat ape ni?" aku sembang dengan si eja dan buat ayat budak kecil. padahal selalu aku yang macam cikgu bahasa melayu marah orang cakap elat-elat dengan si kecil ni. leka betul si kecik ni main masak-masak. ada senduk dan mangkuk plastik. mak aku bagi dia sehelai daun bayam. mata aku meleret tengok mak aku yang macam Chef Rina memasak. sangat tangkas. mcam bervariasi jer lauk yang dia masak. manakala kat dalam bilik air, Ila si mama dobi tengah sibuk bilas baju. rajinnya orang kat rumah aku ni...

" mak masak ape?" aku tanya mak aku yang tengah pegang ikan pari. mungkin kejap lagi dia nak buat pembedahan perut ke atas ikan pari tu. mak aku tak menyahut serius seh muka dia. uikk datang bulan ke?..hehehe

aku tinggalkan si eja dengan centong dan mangkuk-mangkuknya. aku jengah atas meja. yeyeye ada bihun goreng. isk sedapnya. lapar pula jadinya. mak ni mogok pula dengan aku. tanya tak berjawab. aku tarik kerusi. gebor tadi aku letak kat hujung tangga, tempat di mana baju-baju kotor di longgokkan. nak baling dalam bilik air, nanti mama dobi bising.

" bihun pagi tadi ekh mak? " aku tanya soalan membazir pada mak aku dan dalam masa yang sama aku dah senduk bihun tadi ke dalam pinggan. wahhh sangat best. bangun-bangun jer dah ada makanan tersedia.

baru aku nak ceduk bihun dengan garpu, tiba-tiba ada orang tarik pinggan aku. alaa kenapa kebahagiaan aku di gugat hari ni. aku toleh dan pusing ke kanan. ekhh siapa ni? haa mamat hantu ni ada kat rumah aku? kenapa dia ada kat sini? macam mana dia boleh ada kat sini? aduss banyak persoalan yang muncul ni. sapa yang nak jawab?!

" pergi basuh muka tu dulu cik kak. mandi sekali pun bagus jugak.." dia sengih-sengih sambil pegang pinggan aku dan siap bagi arahan suruh mandi sekali. suka hati dia jer nak suruh-suruh aku.

aku pandang mak aku yang masih dekat sinki. nak buat muka kesian mintak tolong. kena gangguan seksual ni.

" memang tak senonoh budak sorang ni Lan. bangun-bangun tahunya melantak cari makanan.." mak aku buat ayat sadis. sampai hatinya. mamat hantu tu dah tarik kerusi sebelah aku. dia ambil garpu yang kat tangan aku. "ngapp" dia suap bihun tu masuk dalam mulut. kempunan aku tengok bihun tu kena bedal dengan dia.

" kau ni apasal?" suara aku dah naik. geram ni. dah lah tak da siapa yang tolong back up aku. bihun aku pun kena bedal dengan mangkuk hayun ni.

" woii" aku dah tolak-tolak bahu dia. dia pulak selamba jer menyuap. siap mintak aku amik kan sos cili yang dekat dengan aku. aku pun hulur kat dia. ekh napa aku hulurkan dia. ala macam mana boleh ada tindakan luar kawal ni.

" pergilah mandi long. tak malu ke kamu pada si azlan tu?" suara ayah aku pulak kedengaran. dia baru keluar dari bilik dia. aku bangun. tolak kerusi kuat-kuat sampai terkena pada mamat hantu tu. tapi dia masih tekun menyuap bihun-bihun aku tu.

"bencinya" aku jerit .
si Eja sengih-sengih kat aku. isk adik aku ni, perli aku ker.

" pergi mandi tu. gebor ko tu tak payah basuh. amik dan pergi jemur." mak aku bagi arahan kat aku. kenapa ni...semua orang buat aku tertekan. dahlah tiba-tiba mamat hantu ni boleh muncul secara tiba-tiba kat rumah aku.

" mak.." aku panggil mak aku. gebor kat tangan aku, aku gumpal-gumpal agar jadi bulat. aku tak puas hati. sebenarnya ada apa hari ni?

" apa?" akhirnya mak aku menyahut panggilan aku. aku dah berdiri kat belakang dia dekat dengan tingkap. pandangan mata aku dah sampai kat longkang belakang rumah aku.

" ada apa hari ni? banyaknyer mak masak?" aku tanya mak aku lagi.

mak aku senyum kat aku. ekhh senyum pulak. pelik-pelik.

" kamu tu pergi mandi. pakai yang elok-elok sikit. petang ni Azlan nak bawa kamu balik Penang.

" hahh Penang?" terkejut aku. automatik muka aku jadi muka tak percaya+ terkejut=langsung tak faham.

"buat apa?" itu jer soalan yang drastik yang mampu keluar dengan cepat pada masa ni. keterkejutan buat aku kelu.

" pergi rumah Azlan lah" selamba mak aku jawab sambil membungkus ikan-ikan pari dia.

dan aku pun terkaku di situ. kenapa aku? kenapa aku nak kena ikut dia balik Penang???


****
sambungan "kenapa aku" untuk korang semua yang setia menunggu. maaf lama sangat menunggu.

to tzaraz,
sorri ye, penat ang menunggu. sekarang baru idea mai kat ceq...rumate ku selalu membuatkan idea hilang. pagi ni dia ade futsal. so ketika ini lah masa di hargai sepenuhnya. hehehe...

2 comments:

tzaraz berkata...

isshh..isshh..isshh...siyan kat hang. Ada gangguan rupenye ek...
slalu2 je mintak dia run errands tuk hang slalu..haha..

anis berkata...

tpi dia jugak sumber inspirasiku...huhuhuhu